1000kitap.com kitap sitesi incelemesi - Ahmed Yasir Orman

1000kitap.com kitap sitesi incelemesi

1000kitap.com

Puanım: 10/10
Kuruluş tarihi: 1 Mayıs 2012

           
    2015 yazında İMDB’nin kitap sitesi versiyonunu yapsam kesin tutar ve okur arkadaşlar da böyle bir projeden memnun kalırlar diye düşünürken karşıma çıkmış bir site 1000kitap. Siteyi Google aracılığıyla keşfettim ve siteye girer girmez benim kafamdaki kitap sitesinin zaten çok iyi bir şekilde yapıldığını gördüm. Siteyi şimdi sizlere ayrıntılı bir şekilde anlatacağım. 1000kitap size sanal alemde okuduğunuz ve okumak istediğiniz kitapların listesini çok güzel tutturuyor. Bir kitabı hangi gün başlayıp hangi gün bitirdiğinizi yazıyor ve dilerseniz kitaplara 10 üzerinden puan da verebiliyorsunuz. İsteyen okurlar da kitaplar hakkında incelemeler yazabiliyor. Tabi incelemeler “Çok beğendim” gibi tek cümlelerden oluşmaması gerekiyor. En az iki üç cümle olmalı ve kitap hakkında biraz olsun bir şeyler anlatmalı. Aman diyeyim yeni gelen okurlar inceleme yazmazsak kitap okudum olarak listeme düşmez düşüncesiyle incelemeye yüzlerce nokta ya da başka bir şeyler yazabiliyor ve sonra da sitede “Böyle inceleme mi olur?” gibi tartışmalar çıkabiliyor. Lafın kısası inceleme yapmak zorunlu değil. İsterseniz hiç inceleme yapmayın ama okuduğunuz kitapların %10’u kadar inceleme yapmazsanız en çok okuyan okurlar listesine giremezsiniz haberiniz olsun. Yani siteye 100 kitap okudum işaretlemişseniz en az 10 tane kitap incelemelisiniz ki bu listeye girebilesiniz. Niye bu listeye girmek için böyle bir kural koyulmuş diye düşünüyorsanız hemen belirteyim. Malum bazı üyeler okumadıkları yüzlerce kitaba okudum olarak işaretleyebiliyorlar. Bu yüzden de bu liste de yanlış kişiler olabiliyor. O yüzden böyle bir kural koyulmuş. Şimdi diyebilirsiniz niye bir insan böyle bir şey yapsın ki? Gözümle gördüm bu tarz insanlar var. Yirmili yaşlarda bir kız 4000’i geçkin kitaba okudum demişti ve bir iletide hepsini okuduğunu iddia etmişti hem de baya komik bir şekilde. Ardından da siteden atıldı bu arkadaş. İşte bazı insanlar üç beş beğeni için böyle şaklabanlıklara girebiliyor. Allah bizi böyle şeylerden uzak etsin.
Tabi “Bu ne la? Ben başkalarının okuduğu kitap sayısını geçmek için kitap okumuyorum” gibi düşünceleriniz varsa ayarlar aracılığıyla bu listeden kendinizi çıkartabilirsiniz. Ben bu listenin içindeyim. Bazen arkadaşlarınızla tatlı bir rekabete girmek zevkli olabiliyor.
                Şimdi gelelim alıntılara. Okuduğunuz kitaplardaki beğendiğiniz bölümleri sitede alıntı olarak yazabiliyorsunuz. Bu yazdığınız alıntılar alıntının bulunduğu kitabın linkinde alıntılar bölümünde gözükecektir. Tabi sistem aynı alıntıyı iki defa paylaşılmasını izin vermiyor. İlk başta bu kural saçma gelebilir ama hiçbir okur bir kitabı incelerken aynı alıntıyı 10 kere görmek istemez. Ben pek alıntı paylaşmıyorum sitede. Neden diye soracak olursanız üşeniyorum ve de paylaşmak istediğim alıntıyı çoğu zaman daha önceden biri paylaşmış oluyor. Tabi eğer ki okuduğum kitapla ilgili hiçbir alıntı paylaşılmadıysa bir iki tane paylaşarak kitabı okumak isteyen arkadaşlara ve siteye biraz olsun katkımın olmasını sağlamaya çalışırım. Şimdi düşüneceksiniz bu paylaşılan alıntılar ne kadar güvenilir diye. İnternette bir sürü sahte alıntı paylaşan insan varken bu tarz kaygılarınızın olması çok normal. 1000kitap bu kaygılarınızı şikayet sistemiyle minumuma indirgemeye çalışmış. Eğer bir alıntı sahteyse ve bunu başka bir okur fark ederse bu alıntıyı şikayet edebiliyor. Ardından moderatör arkadaşlar inceliyorlar sahte olup olmadığını. Size tavsiyem okumadığınız kitaptan alıntı paylaşmayın. Sitede çok görüyorum her gün internetten gördükleri alıntılarını paylaşanları. Bu durumda alıntıların güvenilirliğini düşürüyor. En güvenilir alıntı yayınevi ve sayfa numarası yazılmış alıntıdır unutmayın.
                Sitede aynı Facebook’taki gibi ileti de yazabilirsiniz. Bu iletiler sayesinde sitede rahatlıkla kitaplar hakkında sohbet edebiliyorsunuz. Bir kitap hakkında başkalarının görüşünü mü almak istiyorsun yaz buraya diğer okurlar fikirlerini söylesin. Tabi sitenin üyeleri bazen bu ileti sistemini cılkını çıkarabiliyorlar. Günaydın mesajları mı dersin, siyasi paylaşımlar mı dersin. Her türlü kitap dışı iletiyi bulmak mümkün burada. Bu konuya birazdan daha ayrıntılı gireceğim için fazla uzatmıyorum.
       
         1000kitap’a ilk girdiğinizde bir sosyal medya olduğunu göreceksiniz. Sadece bir fark burada  sadece edebiyat ve kitaplar hakkında konuşuluyor. Aynı Twitter’daki gibi başka okurları takip edebilir ve başka okurlara mesaj gönderebilirsiniz. Takip ettiğiniz okurların paylaşımları anasayfanızda gözükmeye başlayacaktır. Bu sistemi sizin başka okurları yakından tanımanızı ve yeni kitap arkadaşları edinmenizi sağlıyor. Bu da bana göre sitenin en iyi şeylerinden biri. Bu sitede bir sürü arkadaşlar edinip bu arkadaşlarla kitaplar hakkında sohbet etme şansı bulabildim. Eminim siz de siteye üye olunca kendinize yakın hissettiğiniz bir sürü kitap arkadaşı edineceksiniz burada.
                Şimdi gelelim sitedeki bazı sorunlara. Ne yazık ki sitede sadece edebiyat hakkında konuşulacağını düşünmek fazla ütopik bir yaklaşım olarak gözükebiliyor. Yahu sitede kitap dışında bir sürü ileti görmek mümkün. Bu kitap dışı iletilerin altında “Burası kitap sitesi” dediğinizde de aşırı tepkiyle karşılaşabiliyorsunuz. Bir kere hatırlıyorum bir kişi hep kendi siyasi görüşüyle ilgili bazı paylaşımlar yapıyordu. Tabi bunu da bir yazarın arkasına sığınarak yapıyordu. Tabi maksat kitap falan değil ortalığı karıştırmak. Her iletisinin altında tartışmalar falan. Bir kere bu kişinin bir iletisini şikayet etmiştim de en son beni  beyin özürlü bile ilan etmişlerdi. Tabi en sonunda bu üye siteden atıldı ve bir anda ortalık karıştı. Vay efendim site yönetici milliyetçi üyeleri siteden uçuruyormuş  falan filan. İşte burada sorun biraz da sitenin çok büyük olmaması ve tam olarak kurumsallaşamaması.  Çok büyük olmamasından kastım yönetici arkadaşla rahatlıkla irtibat kurulabilmesi. Böyle bir durumu Facebook’ta olması mümkün değil. Kimsenin Facebookta’ki bir sorunda Mark Zuckerbeng’e laf ettiğini görmedim. Düşünsenize bir kişinin Facebook’ta bir iletisi siliniyor ve bu kişi ileti olarak Zuckemberg’e laf ediyor. Zuckemberg bu iletiyi görmez bile. İşte elin insanı bir siteden parayı götürünce sorun olmaz, bizim insanımız bir şey yaptığında hemen sorun olur. Buradan tekrar diyeyim kitap dışındaki paylaşımlar ve art niyetli paylaşımlar siteden silinmeye çalışılır. Yani birinin sizin görüşünüze gareziniz olduğu için silinmez. Bir de bu durumu şöyle düşünün. Bir cenazye gittiğinizde kahkahalarla gülmeniz ile 1000kitap’ta saçma bir siyasi ileti paylaşmanız aynı mantıksızlıktadır. İlla sesinizi dünyaya(!) duyurmak istiyorsanız gidin Facebook’a, Twittir’a. Ne konuşmak isterseniz oralarda konuşun.
                Sitede aradığınız çoğu kitabı bulabiliyorsunuz. Tabi arada sistemde olmayan kitaplar da olabiliyor. Sistemde olmayan bu kitapları istekler bölümüne yazabilirsiniz. Kütüphaneci arkadaşlar istediğiniz kitabı ya da yazarı sisteme ekleyecektir. Şimdi diyeceksiniz kütüphaneci ne oluyor diye. Kütüphaneciler tamamen senin benim gibi okurlar. Kütüphanecilik görevi tamamen gönüllülük esasıyla çalışıyor. Bazı şartları sağladıktan sonra herkes kütüphaneciliğe başvurabilir. Bir de kütüphanecilerin üstünde moderatörler var. Moderatörler, kütüphanecilerin ekledikleri kitap ve yazarların doğru bir şekilde sisteme eklenip eklenmediğini ve de gelen şikayetleri incelerler.
                Sitede dilerseniz edebiyatla ilgili haberler de okuyabilirsiniz. Dilerseniz kaynakçasını gösterdikten sonra siz de siteye edebiyatla ilgili haberler ekleyebilirsiniz.  Ayrıca kitapların istatiklerine bakıp, sitede en çok okunan yazarları ya da en beğenilen kitapları görebilirsiniz. Bu listeler sayesinde de yeni yazar ve kitaplarla tanışmış olabilirsiniz.
                Bana göre 1000kitap en iyi Türk kitap sitesi. Vikitap’ı da incelemiştim. Vikitap 1000kitap gibi aktif bir site değil. Her istediğiniz kitabı bulamayabilirsiniz ya da aynı kitap sisteme 10 kere girilmiş olabilir. Sanırım site kurucusu siteyi terk etmiş olsa gerek. Neyse başka siteyi kötülemek aşırı istemem sadece 1000kitap’ın bu alanda Türkçe sitelerde en iyisi olduğunu söyleyebilirim. Şu ana kadar hiç ismini geçirmemişim. 1000kitap’ın kurucusu Hacı Seydaoğlu. Kendisine böyle bir site kurduğu için teşekkür ederim. Kendisi tüm enerjisiyle sitenin daha fazla geliştirilmesi için uğraşıyor. Tabi bunun için biraz daha zaman ve paraya ihtiyaç var. Mesela çoğu okur sitenin bir telefon uygulaması olması gerektiği söylüyor. Tabi bu iş o kadar kolay olmadığı için hemencecik bir uygulama yapılamıyor. Siteye zengin bir şirket sahibinin yardım etse süper olur. Kim bilir belki böyle bir hayırsever birgün çıkar. Neyse fazla lafı uzatmadan size sitenin linkini veriyorum.
Bu da sitedeki benim profilimin linki. Ben de sitede kütüphaneciyim. Dilerseniz sistemde bulunmayan bir kitabı bizzat bana iletebilirsiniz ya da siteyle ilgili merak ettiklerinizi de yazabilirsiniz.

Neyse sizi fazla tutmayayım da biran önce siteye üye olabilesiniz. Hepinize bol okumalı günler dilerim.

Blogumun instagram hesabını takip etmek istersen buraya tıklayabilirsin.

Yorum Gönder

0 Yorumlar